VERSLAG RACE ZOLDER 4 & 7 JUNI 2006


Zo, we hebben er weer een training en wedstrijd op zitten. Beide hebben plaatsgevonden op wat toch wel mijn favoriete circuit is, Zolder in België.

Zondag 4 juni was het dan zover. Tijdens de MotoAxtion dag zou er getraind worden. Zaterdagmiddag waren we klaar voor vertrek en we hadden er veel zin in. Onderweg nog een klein probleempje met de camper gehad, maar dat was snel opgelost. Eenmaal aangekomen op het circuit waren Peter, Jan en René er al en we plaatste onze camper bij hen. Na een gezellige barbecue zijn we op tijd naar bed gegaan, Sas en ik waren erg moe. Helaas hadden we niet de gehoopte nachtrust gekregen, maar zoals altijd stonden we fris en fruitig op.

Bij de inschrijving kwamen we er achter dat we met 70 man tegelijk zouden gaan rijden. Ik had er al niet te veel van verwacht omdat ik wist dat we met hele langzame en heel snelle rijders in één groep zouden rijden. Ik had alleen niet verwacht dat we met 70 man tegelijk de baan op zouden gaan. Mijn moeder en Randolph waren op tijd vertrokken, ze kwamen al aan voordat ik de eerste sessie moest rijden. De eerste sessie was ook meer overleven dan hard rondgaan. Desondanks hadden Peter, René en ik er al een lekker tempo inzitten.

Tijdens de tweede sessie werd het tempo een beetje opgeschroefd, lange tijd kon ik René en Peter voor blijven. Maar tegen het einde van de sessie kwamen ze me toch voorbij. Wel had ik weer lekker gereden. Voor aanvang van de derde sessie kwamen ook Joyce, Koen, Leon en Mariël bij onze camper. Het was een gezellige boel. Op weg naar de verzamelplek voor de coureurs kwam ik ook Peter Smits met zijn zoontje tegen. Hij was onderweg naar onze camper. Tijdens deze derde sessie heb ik het lekkerst gereden. Heb veel rijders ingehaald en na de sessie zou ik in ieder geval één rondje in de 1.50 hebben gereden. Dat zou een verbetering van mijn Pr zijn. Ondanks dat het circuit denk ik een seconde sneller is geworden had ik dus 2 seconden van mijn beste tijd ooit gereden.

Zoals jullie begrijpen was het lekker druk bij onze camper en voor aanvang van de vierde sessie kwam Anton, Jenny en Eloy onverwacht langs. Kort daarna kwamen Lieke en Richard ook nog! De vierde sessie ging ook goed maar weer kwamen René en Peter tegen het einde mij voorbij en helaas kon ik ook nu weer niet helemaal aanpikken. Tijdens deze sessie begon in de Bianchibocht (is de laatste van een combinatie van drie rechterbochten kort achter elkaar) mijn achterkant erg te glijden. Het vertrouwen was meteen weg. Ik probeerde het nog een rondje en ben daarna maar terug naar de camper gereden. Net voordat de vijfde en laatste sessie begon heb ik een nieuwe achterband gemonteerd. Ik besloot om het rustig aan te doen om de band te sparen (en de motor natuurlijk) voor de wedstrijd van woensdag.

Het was voor mij een geslaagde dag, heb heerlijk gereden en was iets sneller dan vorig jaar. Alles is heel gebleven en er zijn veel mensen komen kijken. Ma, Randolph, Joyce, Koen, Leon, Mariël, Peter, Tim, Anton, Jenny, Eloy, Lieke en Richard bedankt dat jullie zijn komen kijken. Ik hoop dat jullie genoten hebben en dat jullie weer een beetje wijzer zijn geworden wat er tijdens zo’n dag allemaal gebeurd.

Eenmaal thuis aangekomen (zondagavond) hoefden we niet alles uit de camper te laden omdat we dinsdag toch weer terug zouden rijden naar Zolder. Ook de motor bleef op de aanhanger staan. Dinsdag vertrokken we rond half zeven richting Zolder en toen we daar aankwamen was het nog erg rustig. Terwijl Sas de camper slaapklaar aan het maken was ben ik met Sem mezelf al gaan inschrijven voor de wedstrijd. Wederom besloot ik om eerlijk te zijn (het gaat uiteindelijk toch om het meedoen en mezelf te verbeteren) en schreef me voor de S2 klasse in. Toch maar weer de één na snelste klasse. Was me de vorige keer erg goed bevallen. De volgende ochtend hadden zowel Sas, Sem als ik lekker geslapen….was toch wel uniek. De stemming zat er meteen goed in en we hadden het erg gezellig met z’n drietjes. Omdat ik me al had ingeschreven hoefde alleen de motor nog gekeurd te worden.

De vrije training begon om 09.25u en het tempo zat er goed in bij de meeste. Ik zat nog niet lekker op de motor en ondanks dat was ik niet de langzaamste. Ik had als beste tijd een 1.54,966 geklokt en dat was een 19e tijd van de 33 rijders. Dat viel dus niet tegen. De kwalificatietraining verliep een stuk beter. Ik zat lekker in mijn vel en ook lekker op de motor. Tijdens het vierde rondje zag ik mijn rijdersnummer bij start/finish staan. Dat betekende dus dat mijn motor teveel lawaai produceerde en dat ik er dus vanaf moest. Omdat het tempo er zo lekker in zat besloot ik te doen alsof ik het niet had gezien om in ieder geval nog één goed rondje te rijden. Nadat ik weer over start/finish kwam werd er met de zwarte vlag gezwaaid. Ik stak mijn hand op dat ik het had gezien en kwam daarna netjes binnen gereden om een handtekening te zetten. De motor produceerde een geluid van 96,8 DB en dat was 1,8 DB te veel. Dus maar snel even de originele uitlaat gemonteerd. Wel bleek mijn gevoel te kloppen voor wat betreft de rondetijden. Ik had nu een snelste tijd van 1.49,812 wat een twaalfde startplek betekende.

Toen kwam de eerste race……Weer was mijn start slecht en verloor ik veel plekken en kwam in de eerste bochten in het gedrang terecht. Tijd voor een inhaalrace dus. En dat ging niet eens zo slecht. Ik had er een aantal ingehaald voordat we werden afgevlagd. Eindigde als 14e met een snelste tijd van 1.48,779! Weer een dikke seconde van mijn snelste tijd af!! Ik was in een redelijk euforische stemming (ondanks dat ik twee plekken had verloren) het rijden ging lekker en ik had een 1,48er gereden!

Het was nu al wat later op de middag en ik begon een klein beetje moe te worden. Na een blikje Red Bull en een douche was ik helemaal fris om de tweede wedstrijd te rijden. Het voordeel wat ik nu wel had was dat ik iets meer aan de binnenkant van baan mocht starten. Na de opwarmronde stond iedereen klaar voor de start. De rode vlag werd gezwaaid….de lampen gingen op rood……de toeren gaan omhoog, lampen uit en gaan!! Ondanks dat mijn start nu beter was verloor ik weer wat plekjes, maar niet zo veel als de eerste keer. Het tempo zat er wederom goed in en ik kon de tijdens de race mooi wat plekjes terug pakken. Mooie uitrem acties (of soms niet remmen) en eerder op het gas bij het uitkomen van bochten resulteerde in een superfijne wedstrijd en een nieuw persoonlijk record van 1.48,217! En niet te vergeten eindigde ik nu als twaalfde dus ik had er toch een stuk of 7 ingehaald. Mijn dag was nu al geslaagd en kon eigenlijk niet beter. Nu ik zo dicht bij de 1.47 zat wilde ik in de finale onder die 1.48 grens komen. Maar het beste van de achterband was er nu echt wel vanaf dus ik dacht niet dat het nog zou lukken.

Na een kort gesprekje met Daniël van Motoport Den Bosch kwam ik tot de conclusie dat mijn start helemaal niet slecht is. Het verschil zit hem in de rijders in de S2 klassen t.o.v. de S1 klasse. In de S2 gaat meteen iedereen hard van start. Ik besloot dus om tijdens de start van de finale dat ook maar eens te gaan doen. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Mijn rondetijden zijn, zoals verwacht, niet omlaag gegaan. Mijn positie echter wel… Deze fijn gereden race eindigde ik op een niet onverdienstelijke 9e plek. Ik moet er wel bij vertellen dat van de 36 rijders die de drie races mee zouden doen er 28 gestart zijn in de finale en eentje die voor mij lag hard ten val kwam. Aan de andere kant… Iedereen (op eentje na) die voor mij zijn geëindigd reden op 750cc of 1000cc motoren en die zijn toch wel een stukje sneller dan mijn 600tje.

Het zijn dus twee zeer geslaagde dagen geweest met een gezellige training en een goede wedstrijd. En niet te vergeten een snelste rondetijd van mij van 1.48,217. Was toch maar zeven seconden langzamer dan de snelste tijd van de dag (ook weer een 1000cc).

De eerstvolgende training vindt plaats op het circuit van Zandvoort en wel op maandag 10 juli.

Met trotse groeten,

Dave
DSS-Racing