VERSLAG RACE ZANDVOORT 8 MEI 2006


Eindelijk…..mijn eerste race van het seizoen!! Omdat ik de eerste race al had moeten missen had ik er extra veel zin in. Des te meer omdat het op Zolder ook al erg lekker ging. Ook zijn we nog flink bezig geweest met de camper. Sas heeft hem van binnen geschilderd, we hebben novilon gelegd en ik heb een bedje gemaakt waar Sem veilig in kan slapen.

Zondagochtend- en middag op het gemakje de camper ingeladen en ’s- middags nog even op de verjaardag van Christ geweest. Daarna rustig vertrokken richting circuitpark Zandvoort waar het maandag dus stond te gebeuren. Onderweg nog even gestopt bij de McDonalds waar we met z’n drietjes lekker hebben gesmikkeld. Eenmaal op het circuit aangekomen was het al een gezellige boel. “Ons” stekje aan de binnenkant van de Tarzanbocht was nog vrij dus de camper maar eens even flink breed geparkeerd.

Nadat we een redelijk goede nachtrust hadden zijn we rond 06.30u ontwaakt. Sem had ook goed geslapen en hij vond het erg leuk in de camper (gelukkig maar). Sem even wat eten gegeven en daarna ben ik met de motor naar het TC-gebouw gereden om me in te schrijven en de motor te laten keuren. Ik had besloten om nu maar eens met de S2 (één na snelste groep) mee te rijden. Nadat ik weer terug was bij de camper ben ik samen met Sem terug gegaan om mijn helm te laten keuren. Dit was natuurlijk geen probleem aangezien ik een nieuwe heb.
Om 10.00u had ik de eerste vrije training en deze zou ik gaan rijden met de Metzeler achterband waar ik in Zolder 4 sessies mee had gereden. Ik had nog niets aan mijn vering gedaan omdat ik dacht dat het op Zandvoort wel goed zou komen. In de S2 gaat het meteen vanaf het begin erg hard merkte ik wel. Ik had er eerst even moeite
mee, maar begon toch snel mijn draai te vinden. Het ging eigenlijk meteen erg lekker ondanks de harde wind. Nadat de vrije training was afgelopen moesten we meteen op post gaan staan voor de andere rijders (zwaaien met de gele vlag en zo als het nodig is). Nadat ik dat een uurtje of twee had gedaan mocht ik eindelijk weer terug naar de camper.

Ondertussen waren Christ en Marijke al gearriveerd. Meteen even naar de racecontrol gegaan om te kijken wat voor rondetijd ik had gereden. En dat was eigenlijk een tegenvaller. Ik had een lage 2.12 min. Gereden en dat was toch 4 seconden langzamer dan vorig jaar. Maar goed, het was de eerste keer dit jaar op Zandvoort dus er was nog hoop. De Metzeler had het goed gedaan, maar de vering stond duidelijk niet goed. Even wat advies ingewonnen bij Daniël van Motoport Den Bosch en de achterveer op de ingaande demping wat zachter gezet. De uitgaande demping hadden we 6 klikken harder gezet. Meteen even de Pirelli achterband gemonteerd om zo goed voorbereid de kwalificatietraining in te gaan.

Om half twee had ik de kwalificatietraining en ik gaf alles wat ik had om een zo goed mogelijke tijd neer te zetten. Ik had ontzettend lekker gereden en was zeker niet de langzaamste. Door de aanpassingen aan de achterveer was de motor wel wat beweeglijker geworden, maar stuurde wel makkelijker de bochten in. Eenmaal terug bij de camper waren Richard en Lieke ook aangekomen. Nu bleek dat de veranderingen aan de vering z’n vruchten had afgeworpen. De achterband was erg mooi afgesleten en dat komt de levensduur ten goede. Maar wederom waren de rondetijden een flinke tegenvaller. Ik had weer in de 2.12 gereden en ik begon toch wel een beetje aan mezelf te twijfelen. Het leverde me een 26e startplek op in een veld van 38 rijders, dat viel dan weer mee.


En om 15.00u was het dan zo ver. De eerste manche ging van start. De bandjes goed warm gereden in de opwarmronde en mijn plek op de grid gezocht. De lampen werden rood, ik bracht mijn motor naar de 8000 toeren, de lampen gaan uit…..en omhoog ging mijn voorwiel!!! Snel doorschakelen naar z’n twee en weer ging mijn voorwiel de lucht in!! Ik verklootte mijn start dus goed en kwam als 36e door de eerste bocht!! En toen knapte er iets in mijn hoofd. Gas erop dacht ik en ik begon aan een heerlijke race. Ik haalde de een na de ander in en de motor trok gruwelijk hard uit de bochten. De race duurde tien ronden en na een rondje of 8 beginnen de meeste toch wel moe te worden. Ik rijd meestal mijn snellere rondes aan het eind van de wedstrijd. Deze combinatie zorgde ervoor dat ik toch nog als 20e over de streep kwam!! Na de wedstrijd bleek dat mijn snelste ronde nu een 2.08,119 was en dat was nog maar 0,002 seconde langzamer dan vorig jaar!!

Om half vijf had ik de tweede manche en mocht ik vertrekken van een 19e plek omdat er één rijder was uitgevallen. Met de start weer hetzelfde verhaaltje als in de eerste manche. Alleen verloor ik nu niet zo veel plekken, ahum. Ik denk dat ik de eerste bocht als 27e ofzo door kwam. Dus weer gassen met die hap en weer
ging het lekker. Ik heb geweldig mooie gevechten gehad met twee andere R6 rijders en het tempo zat er goed in. Uiteindelijk zou ik als 15e eindigen en dat vond ik een goede prestatie. Jammer alleen dat mijn snelste rondetijd nu iets minder snel was als in de eerste mache. Ik had stiekem gehoopt dat ik deze dag een
seconde of twee sneller zou zijn dan vorig jaar. Maar goed, ik heb twee geweldige races gereden en alles is heel gebleven. En da’s toch het belangrijkste!!

De eerstvolgende training is zondag 4 juni op het circuit van Zolder. Mocht je komen kijken houd er dan rekening mee dat het op deze dag erg druk zal zijn ivm de diverse shows die er zijn (stunts, dragraces en weet ik wat nog meer). Ook zal er deze dag €15,- entree betaald moeten worden vanwege die shows. De eerstvolgende race is woensdag 7 juni, ook op het circuit van Zolder.

Tot de volgende keer maar weer.