ZOLDER 24 JULI 2006


Twee weken later was Zolder weer aan de beurt. Op deze dag zouden er zeven sessies verreden worden. Dit in combinatie met de temperatuur van 30C zou wel eens voor een heet dagje kunnen zorgen. Motor laten keuren en daarna ingeschreven. René (de oude eigenaar van mijn motor) was er ook al.

De eerste sessie maar eerst eens het nieuwe achterbandje ingereden en gekeken met wat voor rijders ik op de baan zat. De conclusie was dat er veel rijders in de snelle groep zaten die er absoluut niet thuis horen!! Ook zaten er veel malloten in deze groep! Ik had een aanpassing aan de voorvork gedaan, maar na de eerste sessie had ik deze snel weer terug gezet in de oude stand. Er was niet mee te rijden. Best verbazingwekkend dat één streepje meer of minder een wereld van verschil in gevoel kan betekenen.

De tweede sessie ging het wel wat lekkerder, maar dat vreemde gevoel in de voorkant bleef. Ook het remmen ging niet lekker, het was net of de motor niet goed vertraagde. De derde sessie ging wel lekker (gelukkig) op het remmen na. Na deze sessie had ik een uurtje of twee de tijd en haalde eens mijn remblokken er uit. Nu bleek dat ze een beetje verbrand waren en dat er scheurtjes in de blokken kwamen. Ondanks dat er genoeg ‘vlees” op zat waren ze dus echt op. Ik had gelukkig nog een setje bij me (gebruikte weliswaar) die ik er dan ook maar meteen op monteerde.

En jawel, in de vierde sessie ging het eigenlijk als vanouds. De mafkezen op baan werden er al wat minder, evenals de langzamere rijders. Er waren best wel wat valpartijtjes door heel de dag.Voor de vijfde sessie een andere achterband gemonteerd (dit omdat Zolder echt banden vreet en ik de huidige band niet kapot wilde rijden) om zo in de zesde sessie weer lekker rond te gaan.

In de zevende en laatste sessie waren er nog maar weinig rijders dus het zou lekker rustig worden op de baan. René zat voor me in de eerste ronde. En nadat we over start/finish kwamen waren de banden al wel weer opgewarmd. Ik ging er eens goed voor zitten en liep op René in. Boven op de heuvel haalde ik René aan de binnenkant in, op mijn achterwiel!!! De voorkant wordt daar erg licht en als ik lekker in mijn vel zit houd ik me niet in, met als gevolg dat het voorwiel dus de lucht in gaat. Nadat ik René voorbij was ging ik lekker door de chicane achter de heuvel, ging goed door de rechter- en linkerbocht die daarna komen. Het remmen voor de ziekenhuisbocht ging ook perfect, ook het uitkomen van deze bocht ging erg lekker. En voor de Chicane die voor start/finish ligt gebeurde het…….ik rem er iemand uit die aan de buitenkant van de baan zat (op de ideale lijn). Ik zat aan de binnenkant, het remmen ging goed en ineens glijd mijn voorwiel onder me vandaan.

Voordat ik er erg in had lag ik op mijn plaat op het asfalt. Ik sta op en zie mijn motor in de grindbak liggen. Ik loop er naartoe, start hem en rijd meteen de pitstraat in. Daar aangekomen kom ik tot de conclusie dat mijn linkersteun is afgebroken, koppelingshendel krom is, linker clip-on (daar waar het handvat op zit) is krom en er zit wat lakschade op het kontje. De schade aan de motor valt dus mee. Mijn mooie bloemetjeshelm kan ik degraderen tot bloempot en mijn pak is goed afgeschaafd (maar niet kapot). Voor wat de lichamelijke schade valt het ook wel mee. Heb mijn heup (weer) gekneusd, schouder is gekneusd en heb last van mijn nek (ook al weer). Maar goed….op dit moment is de grootste pijn in schouder en nek verdwenen en heb ik de onderdeeltjes al weer bijna bij elkaar gezocht. Is wel een onvoorziene kostenpost maar het is niet anders. Over drie weken moet ik weer twee dagen rijden op Spa-Francorchamps en dan moet de motor weer klaar zijn. Deze twee dagen rijd ik op een voor mij onbekend circuit. De eerste dag zullen de eerste twee sessies achter een voorrijder zijn om de 7 kilometer lange baan te leren kennen, om vervolgens twee sessies te mogen vrij rijden. De tweede dag rijd ik vijf sessies, allen vrij. Het vindt plaats op woensdag 16 en donderdag 17 augustus. Mocht je komen kijken laat het dan even weten. Omdat ik niet goed weet waar we op de paddock zullen staan (weet niet eens waar die is, maar goed) kun je mij of Sas ook de avond er voor of op één van de twee dagen zelf bellen. Mijn nummer is 06-13689155, die van Sas is 06-20748322. Vanwege de onvoorziene kosten zullen dit waarschijnlijk de laatste dagen van het seizoen zijn die ik rijd, dus als je me nog eens wilt zien rijden zal het op één van deze dagen moeten gebeuren.

Groetjes, Dave