DE EERSTE SPRINTRACE TE ZOLDER 10 MEI 2007



Wat er de vorige keer allemaal fout ging voordat we vertrokken (en tijdens de reis) ging deze keer goed! Een beter begin konden we niet hebben natuurlijk. Er was nu alleen één groot verschil met de vorige keer…..regen! We kwamen nu rond de klok van negen uur in de avond aan op het circuit. Het eerste wat opviel was dat er veel Nederlanders waren, het tweede was dat alles nat was!

Nadat Sas de camper slaap klaar had gemaakt en ik de motor onder de luifel had gezet zijn we vrijwel meteen gaan slapen (althans poging tot). Het slapen in de camper is toch niet mijn grootste hobby. Omdat ik er vanuit was gegaan dat het zou gaan regenen had ik de regenbanden al op het reserve setje velgen laten monteren. Dat was geen verkeerde keus geweest. Het inschrijven ging vrij vlot en we werden ingedeeld op rondetijd. Daar het de eerste keer was dat er een sprintrace werd georganiseerd had de wedstrijdleiding besloten om het op de meest simpele en eerlijke manier in te delen. Ik werd ingedeeld in de B - groep. Tijdens de verplichte briefing die na de trainingen plaats vond bleek ook wel dat iedereen eerlijk was geweest voor wat betreft de opgegeven rondetijden.

Tijdens die, natte, trainingen ben ik er achter gekomen dat ik geen regenspecialist ben. Ik had ook nog het nadeel dat, elke keer als de banden warm begonnen te worden en ik er beter in kwam, er wel met een gele (rustig aan doen op dat deel) of rode (einde training) vlag werd gezwaaid door de baancommissarissen. Dit resulteerde uiteindelijk tot een 23e startplek in van de 33 rijders in mijn groep.

Er was besloten om niet een normale start te doen omdat er veel niet- licentiehouders mee deden. Vanwege de veiligheid natuurlijk. De start werd nu per startrij gedaan. Dat wil zeggen dat iemand van de wedstrijdleiding zwaaiend met twee vlaggen door het startveld rende. Op het moment dat die persoon bij je startrij kwam, mocht je vertrekken. Een stuk veiliger dus, maar wel minder spannend! Persoonlijk heb ik liever een echte start maar ik had wel begrip voor de keus van de wedstrijdleiding.

De eerste race dus…..Iedereen had weer normale racebanden gemonteerd omdat de baan was opgedroogd en het niet meer regende. Mijn start was goed en ik kon meteen een paar plekken pakken. Het racen ging ook vrij lekker. Ik zat goed in mijn vel, schakelen ging redelijk goed en had best veel vertrouwen met remmen. Ik heb een lekkere strijd kunnen voeren met een paar mede coureurs en ben uiteindelijk 15e geworden! Mijn beste rondetijd was een 1.52,072. Toch iets sneller dan de vorige keer en nog maar 1.8 seconde langzamer dan vorig jaar. Ik had er niets van mee gekregen maar Koen en Fabian (www.btbverlichting.nl) waren net voordat de eerste race begon gearriveerd. Ze waren al erg onder de indruk van de snelheid waarmee gereden werd!

De tweede race mocht ik vertrekken van een 15e plek. Ik kwam weer goed weg, maar toen ik naar z’n twee schakelde kwam de motor in zijn vrij. Hierdoor verloor ik meteen een plek of drie/vier. Tijdens deze race merkte ik dat mijn conditie slechter is dan ik dacht. Na twee of drie rondjes was ik al moe, ik moest er nog zeven of acht rijden!! Ondanks de vermoeidheid had ik wel lekker gereden maar kwam niet verder dan een 18e plaats. Helaas was ik zo stom om niet goed op te letten en kwam ik een ronde te vroeg binnen. Ik had wel weer wat sneller gereden, maar het was nog steeds geen tijd waar ik trots op ben. Een 1.51,630 had ik geklokt.

Het allerbelangrijkste was dat ik weer alles heel heb gehouden en met veel plezier heb gereden. Ik ben een aantal bekenden van de ZAC tegen gekomen en het was erg gezellig met Koen en Fabian er bij. De volgende race is donderdag 19 juli maar ik zou graag in juni nog een keertje trainen. Als het zover is zijn jullie de eersten die het weten!

Groetjes,

Dave