VERSLAG ZANDVOORT 2 MEI 2005


Even een toelichting op de competitie waarin ik dit jaar rijd, de ZomerAvondCompetitie. Dit is een competitie waarin zowel beginners als ervaren rijders aan meedoen. Daarom hebben ze een indeling gemaakt voor de rijders zodat de langzaamste niet bij de snelste komen.

Er kan gereden worden in vier klassen: S0, S1, S2 en S3. De S0 is voor de beginners en dat loopt dan op tot de S3 voor de meest snelle jongens. De vorige keer op Assen heb ik meegedaan in de S0. Vandaag had ik me ingeschreven voor de S1 klasse.

Nou, hier dan het verslag van de tweede wedstrijd. Deze wedstrijd was op het circuit van Zandvoort. Ik had hier al een keer op het korte en op het GP circuit gereden, dus ik ken de weg wel een klein beetje over het circuit. Er werd vandaag gereden op het GP circuit en daar was ik wel blij mee, dat is nl echt een heel leuk circuit om te rijden (vind ik dan). De weersvoorspellingen waren niet al te best, maar Sas en ik waren toch vol goede moed vertrokken met een volle auto naar Zandvoort.

Eenmaal aangekomen, heb ik me maar meteen ingeschreven. Daarna zijn we het paddockterrein opgereden en het was lekker druk. Overal mensen met busjes, aanhangers, partytenten en uiteraard veel mooie motoren. Blijft toch altijd leuk om te zien. Het is dan net of je er echt bij hoort. Snel de auto geparkeerd en de motor van de aanhanger gehaald. Partytent opgezet en de auto uitgeladen.

Sas en ik hebben regelmatig naar de lucht gekeken want die zag er niet al te best uit. De vrije training dan maar….Het is toch wel een verschil hoor, het asfalt op Zandvoort of Assen!! Dat van Assen is zo strak als een biljartlaken, en dat kun je van Zandvoort niet zeggen!!! Afijn, het was een droge training dus gas erop!! Echter heb ik geen enkel moment lekker op de motor gezeten. De achterkant stuiterde nogal bij het aanremmen van elke bocht en bij het uitkomen van sommige bochten gleed de achterkant ook een beetje. Ik had een tijd gereden van 2.19, nog wat en dat was toch 4 sec. langzamer dan vorig jaar! Ik had er goed de pest in, en heb na de training maar meteen mijn vering anders afgesteld. Maar toen gebeurde het….REGEN, en niet te zuinig!! Sas en ik zaten gelukkig droog (nou ja, droog) onder ons tentje, maar daar had je dan ook echt alles mee gezegd. En het bleef maar regenen!!

We hadden er al eentje zien glijden op het einde van het rechte stuk, zo de Tarzanbocht uit!! Dus ik had er goede moed in om in de regen op een natte baan de kwalificatietraining te rijden. Niet dus!! Ik baalde als een stekker en dat was duidelijk van mijn gezicht af te lezen. Ondertussen was Lieke gearriveerd, maar die had ook geen zon meegebracht. Maar ja, ik moest toch een rondetijd neerzetten om een startplek te hebben. Dus ik als een natte krant, letterlijk en figuurlijk, over het circuit. Na drie rondjes hield ik het voor gezien. Toch nog een 15e startplek!!

Gelukkig begon het zonnetje door te breken en bleef het droog. Dus de gezichten keken weer wat vrolijker. Ik baalde alleen erg van mijn banden. Ik had wel een extra setje velgen met racebanden meegenomen, maar twijfelde om ze er al op te zetten. Toch maar de beslissing genomen om de 1e manche met de straatbandjes te rijden.

Ik had meteen een goede start en haalde zo een stuk of vier rijders in. Tijdens de wedstrijd ben ik nog gepasseerd door twee rijders en ben uiteindelijk 13e geworden. Viel me toch niet tegen in een veld van 21 rijders. Ik had niet lekker gereden, maar door de aanpassingen aan mijn vering had ik wel meer vertrouwen in de achterkant en die stuiterde gelukkig ook niet meer zoveel!!

Voor aanvang van de tweede manche toch maar de andere velgen met racebandjes onder de motor gezet. Dit zou voor mij een heel nieuwe ervaring worden, want ik had nog nooit met dit soort banden gereden! Tijdens de opwarmronde merkte ik al op dat deze banden veel meer de bocht invallen, ze sturen een stuk lichter. In mijn achterhoofd meegenomen dat deze banden echt wel moeten worden warm gereden heb ik het maar rustig aan gedaan. En dan de start…..de lichten gaan op rood….de toerenteller richting de 8000 rpm en het licht gaat op groen!!! Gas erop, maar ik verlies verdomme 1 plek!! Ik heb zo’n twee rondjes achter deze knakker aangereden en had toen wel door dat ik wel degelijk een stukje sneller was dan hem. Toen we bij het scheivlak aankwamen (een hele gave rechterbocht die van boven naar beneden en weer naar boven gaat) stuurde ik iets later in zodat ik hem mooi aan de binnenkant van de bocht kon passeren (met een snelheid van ongeveer 160 per uur!!) en dat is zo gaaf!!!!! Nu ik hem voorbij was kon ik me mooi richten op het groepje voor me. Dat was een groepje van drie en dat zat zo’n 60 meter voor me. Het vertrouwen in de banden was er dus dat moest goed komen! Elke ronde weer kwam ik een stukje dichterbij, ik ging ook erg lekker rond!! Op een gegeven moment zat ik bij het groepje van drie en nu wilde ik er dan ook voorbij!! En geloof het of niet maar voordat er met de finishvlag gezwaaid werd had ik ze alledrie ingehaald!! Eentje aan de binnenkant van de Tarzanbocht, de andere remde ik eruit bij de Renaultbocht en de laatste haalde ik in tijdens het uitkomen van de Arie Luyendijkbocht!! En daar ga je toch ook met een dikke 170 per uur doorheen!! Ik eindigde op een 9e plek en had nu een beste tijd gereden van 2.10,9 dus ik had mijn tijd flink verbeterd. Ik heb dan ook nagenoeg de gehele manche met een big smile op mijn gezicht rond gereden!! Deze manche heeft echt mijn dag goed gemaakt!! Inmiddels kan Sas wel aan mijn rijstijl en houding zien, of ik lekker rond ga of niet. Toen ik terug bij de auto kwam had ook zij een grote glimlach op haar gezicht! “Het ging lekker, of niet??”was haar reactie. En dat ging het, lekker!!

De volgende keer dat ik ga rijden is 6 juni op het circuit van Zolder (B). Hier is het voor mij allemaal begonnen, we gaan met een leuke groep en het is een gezellige ambiance daar. Aangezien dit geen wedstrijd is, gebruik ik deze dag om te trainen. Uiteraard zal ik hier wel een verslag van maken!

Met vrolijke racegroeten,

Dave