VERSLAG ZANDVOORT, ASSEN EN FOLEMBRAY


Het is weer een hele poos geleden dat ik een verslag heb gemaakt, maar omdat ik drie keer ging rijden in twee weken tijd had ik besloten om een verslag te maken van deze drie dagen. Bij deze dus.

WEDSTRIJD ZANDVOORT 11 JULI 2005

Uiteraard gingen we weer met de camper de dag van te voren. We hadden besloten om onze honden mee te nemen zodat ze niet te lang alleen zouden zijn. Na aankomst de motor van de aanhanger gehaald, de partytent opgezet en de stoelen en tafel ook maar meteen uitgeklapt. Ondertussen was Archie (tweewielerservice veghel) ook gearriveerd.

Ik twijfelde om me deze keer in te schrijven voor de S2 klasse (weer een klasse sneller dus) maar had besloten om toch nog maar een keer mee te rijden in de S1 klasse. Daar ik ‘s- ochtends altijd opstart problemen heb verliepen zowel de vrije als de kwalificatietraining niet erg soepel. Ik had een snelste tijd gereden van 2.10,293 wat een tiende startplek opleverde. Het was wel een verbetering van mijn pr maar toch niet wat ik had gehoopt.

De start van de eerste wedstrijd ging erg goed, ik had een nieuwe achterband gemonteerd (nadat tijdens de kwalificatietraining mijn achterkant toch wel een groot “stapje”opzij zette) en dat pakte goed uit. Ik had lekker gereden, maar kreeg op het einde van de wedstrijd toch wel wat last van opgepompte onderarmen. Ik had mijn tijd aangescherpt naar een 2.08,554….toch weer sneller gereden. Uiteindelijk ben ik achtste geworden, ging dus niet verkeerd!

De start van de tweede wedstrijd ging helemaal goed!! Ik had nu dus een achtste startplek en kwam als vierde aan bij de Tarzanbocht!! Ik remde alleen veel te vroeg en werd zo door een man of acht voorbij gestoken. Mooi balen dus!! Ik heb de eerste twee rondjes een beetje afgewacht en ben toen gas gaan geven. Er zat een groepje van een man of drie voor me en die was ik redelijk snel en makkelijk voorbij. Een eindje voor me zaten er nog twee redelijk dicht bij elkaar, dus ik richtte me daar op. Het ging erg goed, ik had mijn vering een beetje aangepast en dat pakte goed uit. Ik kon er mooi naartoe rijden en ook deze twee kon ik redelijk makkelijk voorbij. Voormijn gevoel lag ik nu op een zevende of achtste plek. Een heel eind voor me zag ik nog iemand rijden en ik kwam in die laatste rondes wel wat dichterbij, maar de race was niet lang genoeg. Ik werd afgevlagd en ben uiteindelijk toch nog zevende geworden (van de 32!!) met een snelste tijd van 2.08,117!! Dus toch weer sneller. Ik had gehoopt om in de tweede manche onder de 2.08 te rijden en dat was dus niet gelukt. Toch wel een tegenvaller. Aan de andere kant, ik ben wel constanter gaan rijden dus dat is ook wel een pluspunt. Gelukkig alles heel gehouden en lekker gereden en da’s uiteindelijk het belangrijkste!!

Klik hier voor de foto's van deze mooie dag!

TRAINING ASSEN 19 JULI 2005

Aangezien de laatste twee wedstrijden worden verreden op Assen was er besloten om nog een dagje te trainen op dit mooie circuit. Ik had er nog maar een keer gereden en dat was de eerste wedstrijd in april.

We hadden nu besloten om Sem mee te nemen. We hadden de camper nog niet gebruikt met Sem erbij en aangezien we ook nog naar Folembray, in Frankrijk, zouden gaan konden we mooi oefenen om onze draai te vinden in de camper met Sem. En uiteraard kon hij ook wennen aan de camper.

Ik had me ingeschreven voor de gevorderde groep omdat ik mezelf wel iets te snel vindt voor de beginners maar ook weer te langzaam voor de experts. Nu bleek ik toch in de snelste groep te zijn ingedeeld!! Dit betekende dus 1 sessie achter de marshall en vanaf de tweede sessie mochten we dus vrij rijden. Ik baalde hier wel een beetje van omdat ik nog niet goed de lijnen en rempunten weet te vinden op dit zeer snelle circuit. Maar ja, het was nier anders. Ik had me dus maar voorgenomen om echt voor mezelf te gaan rijden en me niet gek te laten maken door de snellere rijders. De eerste sessie achter de marshall ging al met een redelijk tempo, dus dat begon goed!

De tweede sessie werd er vooraf gezegd dat we twee rondjes achter de marshall aan moesten en dat we op zijn signaal vrij mochten gaan rijden. Tot mijn grote verbazing ben ik deze gehele sessie niet ingehaald!! Ik was nou net degene die iedereen aan het inhalen was en dat vond ik toch wel een beetje vreemd. Toen ik terug kwam bij de camper zei Sas het ook al:”Het gaat goed, of niet”. Het ging ook goed. Met mij dan, met Sem ging het wat minder, hij wilde niet slapen en bleef maar huilen. Bij zowel de derde als de vierde sessie ging het eigenlijk net zo als in de tweede sessie. Ik ben heel de dag niet ingehaald, maar ik ging wel heel veel rijders voorbij. Mijn vering stond niet helemaal goed ingesteld. Ik had hem (achter) uitgaand wat slapper gezet en dat was wel een verbetering, maar nog niet wat het moest zijn. Voor de vijfde en laatste sessie had ik hem (achter) wat stugger gezet, maar Sem bleef maar huilen en zo was er voor Sas echt geen lol aan. We besloten op dat moment maar de spullen in te pakken en huiswaarts te keren. Eenmaal thuis aangekomen, en nadat alle spullen uitgeladen waren, ben ik achter de computer gedoken. Ik ben naar de site van mylaps.com gegaan, tikte mijn transpondernummer in en kreeg zo al mijn tijden te zien. Tot mijn grote verbazing reed ik nu een 1.39,9 en dat was een verbetering van mijn tijd van ruim 7 seconden!! Even ter vergelijking: De jongens die voorin in de Open Nederlandse Kampioenschappen rijden, rijden zo tussen de 1.26 / 1.28. Deze gasten rijden dan wel met zo’n 35 pk meer op het achterwiel en hebben een bult aan ervaring meer. De middenmoot van de snelste groep van de KNMV Cup rijden zo rond de 1.33, dus het gaat met mij de goede kant op!! Ondanks dat Sem niet erg blij was heb ik een goede dag gehad. Maar voor Sas was er geen bal aan. Gelukkig alles heel gehouden (er waren er veel vanaf gegaan, en sommige heel hard) en dat is toch het belangrijkste!

TRAINING FOLEMBRAY (FR) 22 JULI 2005

Plaats van bestemming was nu Folembray in Frankrijk. Dit is een privé circuit (zoals er zovele zijn in Frankrijk) en ik had er zin in! Robert (de buurjongen) en een vriend van hem zouden komen kijken, evenals Nancy en Emiel (Nieuwe sponsor!!!Dans en geniet in de Cosmopoliet, te vinden in Den Bosch en daar moet je echt eens naartoe gaan. Zie ook www.cosmopoliet.nl). Folembray ligt ter hoogte van Soissons en dat is zo’n 400 km rijden. Ik had me hiervoor ingeschreven om verschillende redenen. Uiteraard is het altijd leuk om weer eens op een ander circuit te rijden, daarnaast zitten er een aantal langzamere bochten in (en daar ben ik minder goed in) en op sommige punten moest je flink in de remmen. En ik kon weer eens met mijn vering aan de gang.

Donderdag de camper helemaal vol geladen met de spullen. De slaapruimte voor Sem in orde gemaakt, motor op de aanhanger gezet en vol goede moed vertrokken naar Frankrijk. Zowel Sas als ik hoopte dat Sem het nu wel wat beter zou doen dan de vorige keer in Assen. Op de heenweg heeft Sem het buitengewoon gedaan! Het heeft ons 6 uur gekost om op de plaats van bestemming aan te komen (ik zal je de details maar besparen), en we hebben Sem niet gehoord!! Hij was de vrolijkheid zelve.

Eenmaal daar aangekomen troffen we alleen een grasveld aan (wat vol met kuilen lag) en daar konden we de camper parkeren. Geen stroom, geen stromend water, helemaal niks was er. Een hoop motorrijders, dat wel. Ik had de camper een klein stukje verder weg gezet (voor de poort van het circuit) en daar was het wel lekker rustig. Sem ging goed slapen, dus wij probeerden ook maar goed te slapen. De volgende ochtend werden we rond 06.30u wakker (door Sem). Sas werd met een glimlach wakker, ze had lekker geslapen (en dat was voor het eerst in de camper, ik slaap nog steeds ruk in dat ding maar ja). Op het gemakje Sem verschoond, eten gegeven en Sas had wat koffie gedronken. Inmiddels waren de eerste mensen al gearriveerd voor de poort van het circuit en zo rond 08.00u ging de poort open.

Eerst maar eens de camper op een leuk plekje neer gezet, gezorgd voor stroom (via de eigenaresse en organisator) en mezelf ingeschreven. Ze hadden vier groepen: twee beginnersgroepen, een gevorderde groep en een expertsgroep. Ik was ingedeeld in de gevorderde groep, maar zag dat er in de expertsgroep maar 12 deelnemers zaten. Via Motor-Forum.nl had ik al contact gehad met de organisator en die had me verteld dat ik in de expertsgroep thuis hoorde. Dus toen ik me meldde werd er voor gezorgd dat ik bij de experts kwam. Het circuit van Folembray ziet er zo uit:

Het is maar twee kilometer lang en negen meter breed. Er is maar 1 grindbak en er zit een beetje hoogteverschil in. We hadden als snel contact met wat jongens die bij ons in de buurt stonden en twee daarvan bleken (ex) ONK- rijders te zijn. Ik heb daar de gehele dag een beetje mee aangepapt om nog wat dingetjes te leren. Je wordt er nooit slechter van in ieder geval!! Zoals altijd had ik vandaag ook weer twee sessies nodig om me op mijn gemak te voelen op de motor en om de baan te verkennen. En het ging de gehele dag eigenlijk best wel goed! Ik heb een keer een momentje gehad dat mijn achterkant uitbrak bij het uitkomen van een bocht, en ben twee keer van de baan afgegaan. De eerste keer dat ik van de baan ging kwam omdat ik mijn rempunt volledig miste voor een snelle chicane, ik ben toen rechtdoor het gras ingegaan waarna ik gewoon weer de baan op kon. De tweede keer dat ik rechtdoor moest kwam omdat ik heel hard moest remmen voor een rechterbocht (op de foto de bocht waar de grindbak licht (we rijden daar rechtsom). Omdat mijn veervoorspanning voor niet goed stond, zakte de voorkant veel te ver in en moest ik dus rechtdoor de grindbak in. Gelukkig kon ik ook hier weer uitkomen zonder al te veel moeite waarna ik weer de baan op kon.

Inmiddels waren Robert, Roy, Nancy en Emiel gearriveerd dus het was een gezellige boel. Na elke sessie zette ik mijn ingaande demping achter steeds wat harder en mijn achterband begon steeds mooier af te slijten (weer wat geleerd, dit geld niet voor elk circuit maar hier pakte het goed uit). Mijn snelste tijd van de dag was een 0.59,1 wat zeker niet verkeerd was!! De snelste tijd van de dag was een 0.55,4 van een van de ONK rijders (maar die ging ook wel zo ontzettend hard!!) dus ik vond het zeker niet zo slecht van mezelf!! Nadat de laatste sessie van de dag verreden was, was er nog een barbeque. Robert en Roy waren inmiddels al weer naar huis toe. Nancy en Emiel zouden in onze voortent blijven slapen dus we deden lekker op ons gemakje. Sas had nog lekker hamburgers gebakken en nadat we hadden gegeten hebben we langzaam aan de spulletjes weer ingepakt. We hebben de camper weer op het grasveldje geparkeerd, de voortent opgezet en we hebben nog lekker buiten gezeten (het weer was erg goed geweest). Daarna zijn we gaan slapen om zo de volgende ochtend op het gemak naar huis te kunnen gaan. Ik moet er wel even bij vermelden dat Sem het uitstekend gedaan heeft, we hebben hem al die tijd niet gehoord en hij is alleen maar vrolijk geweest (zoals hij altijd is dus). Dit was dus echt een geslaagd weekend geweest, in alle opzichten!!

Ik ben er wel achter gekomen dat je veel progressie kunt boeken als je vaak rijd, zeker in een korte periode. Ik kijk dan ook met veel vertrouwen uit naar de eerstvolgende wedstrijd op 18 augustus in Assen. Naar alle waarschijnlijkheid zal ik me die dag inschrijven voor de op een na snelste groep. Ik zal dan niet voorin rijden, maar met snellere rijder om me heen kan ik alleen maar veel leren. Helaas valt deze wedstrijd ook weer op een donderdag, maar als er mensen zijn die dan nog vakantie hebben of mensen die eens een wedstrijd van dichtbij willen meemaken……je bent uiteraard van harte welkom. De koffie zal klaar staan!!

Met vriendelijke groet,

D(ave)S(askia)S(em)- Racing